Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ådalskolens logo
Mobil menu

Ådalens Skoles værdigrundlag

Ådalens Skoles værdigrundlag

Ådalens Skole – læring og fællesskab for alle

Ådalens Børnehus og Skole er lokalområdets dagtilbud og skole. Vi vil skabe sammenhæng i det pædagogiske arbejde med trygge og udviklende overgange fra børnehus til skole og fra skole til ungdomsuddannelserne. Et arbejde der skal medvirke til at skabe sammenhæng i hele barnets liv fra vuggestue til overgangen til ungdomsuddannelse og til at skabe livsduelige mennesker med stærke faglige, sociale og personlige kompetencer.

Alle børn og unge skal opleve sig som en værdifuld del af et fællesskab i Ådalen. Det er de voksnes ansvar, at fællesskaberne er positive og tolerante og med til at udvikle børnene fagligt, socialt og personligt. De voksne skal være positive rollemodeller for børnene i både sprog og handlinger.

Det fagligt stærke miljø med kvalificerede og professionelle medarbejdere og med sammenhæng i indsatserne omkring børnene i Ådalen er forudsætningen for, at børnene udvikler sig fagligt, socialt og personligt. Vores samarbejde med forældrene og med lokalområdets aktører skal være med til at give alle børn og unge mod på livet og lyst til mere.

Vi vægter samarbejdet med forældrene højt, da vi ser forældrene som de vigtigste personer i børnenes liv og som dem, der har det største kendskab til børnenes ressourcer og behov. Samarbejdet baserer vi på åbenhed, dialog og tillid.

Børnehuset og skolen er en vigtig brik i Ådalen. Nærhed og fællesskab og oplevelsen af sammenhæng og mening er afgørende for vores alles tryghed og trivsel. Derfor skal børnehuset og skolen være et vigtigt samlingspunkt, hvor vi skaber mulighed for fællesskab og liv i Ådalen. Vi vil være børnehus og skole for alle Ådalens børn.

Vi vil være kendt og anerkendt for vores pædagogiske arbejde med:

Leg, læring og livsduelighed

Se yderligere om leg, læring og livsduelighed i vores vision.

I vores vision for børnehuset og skolen er beskrevet, hvordan læringsmiljøet skal være præget af respekt, empati, tryghed og tolerance. Dette skal sammen med det øvrige indhold i visionen betragtes som skolens værdiregelsæt.

Ådalens Skoles virke bygger på fem grundlæggende værdier, som er fremkommet i en debat blandt lærere, pædagoger og bestyrelsesmedlemmer:

Faglighed

Fordi:

  • kompetente og livsduelige mennesker er vigtige i nutidens samfund
  • alle børn har ret til og behov for at møde faglige krav afpasset efter deres evner og interesser
  • faglige kompetencer giver glæde og selvværd samt lyst til at lære mere

 

Vi sikrer fagligheden ved:

  • at have et helt særligt fokus på relevant efteruddannelse af personalet
  • at undervisningen planlægges, så den i alle situationer giver størst muligt udbytte for den enkelte
  • at vi som skole skaber mulighed for samarbejde, medindflydelse, fordybelse og helhed ved at organisere fordybelsesdage, holddeling, årgangsundervisning, kursusuger, elevsamtaler etc.
  • at der gives mulighed for lektiecafé

 

Tryghed

Fordi:

  • man fungerer optimalt omgivet af positivitet, tillid og en oplevelse af sammenhæng
  • tryghed er en forudsætning for trivsel, læring og social udvikling
  • vi skal turde udvikle nye sider af os selv, udvikle talenter og turde stå frem

 

Vi sikrer trygheden ved:

  • at vægte den sociale læring i dagligdagen
  • at gennemføre individuelle elevsamtaler, gruppesamtaler og klassemøder
  • at skolen har en antimobbestrategi, som følges, og forældrene involveres som vigtige medspillere
  • at vi giver den enkelte elev mulighed for at stå foran en større forsamling f.eks. ved fremlæggelser og morgensamlinger
  • at den afdelingsopdelte skole gør, at eleverne er tæt på egne lærere – også i pauserne
  • at små og store børn lærer hinanden at kende gennem fælles emneuger samt ved at have venskabsklasser

 

Dialog

Fordi:

  • vi skal udnytte hinandens styrkesider og at have tillid til hinandens kunnen
  • dialog skaber relationer og engagement
  • dialog skaber selvindsigt og giver mulighed for at spejle sig i andre
  • samarbejde mellem alle skolens parter skaber det optimale udgangspunkt for barnets læring
  • dialog er forudsætningen for demokrati, ligeværd og åndsfrihed

 

Vi sikrer dialogen ved:

  • at gennemføre elev- og skolehjemsamtaler hvor eleven og dennes forældre inddrages i forhold til elevens faglige, sociale og personlige udvikling
  • at eleverne udøver medindflydelse på årsplanernes indhold og arbejdsformer
  • at anvende Aula i forhold til både elever og forældre
  • et velfungerende skolehjemsamarbejde med særligt fokus på overgangene fra én afdeling til en anden
  • at gennemføre trivselsforløb for forældre og lærere i de yngste klasser
  • at eleverne får indflydelse gennem elevrådet
  • et højt informationsniveau fra lærere til forældre og en konstruktiv dialog i skole/hjem­samarbejdet

 

Respekt

 

Fordi:

  • det enkelte menneske er unikt og skal behandles værdigt
  • respekt er grundlaget for fælles værdier og holdninger
  • vi skal værne om naturen og miljøet
  • en pæn og velholdt skole giver et godt arbejds og undervisnngsmiljø
  • alle skal tage ansvar for sig selv og medansvar for hinanden

 

Vi sikrer respekten ved:

  • at læreren fremstår som en autoritet – er konsekvent og synlig overfor eleverne
  • at sætte fokus på undervisningsdifferentiering og individuelle strategier
  • at alle respekterer fælles beslutninger – også selv om man ikke er enig i disse
  • at der er en ordentlig omgangstone – fokus på sprog og adfærd
  • at passe på de fælles værdier/udstillinger skolen fremstår pæn og velholdt
  • at elevrådet involveres i arbejdet omkring undervisningsmiljøet på skolen
  • at vi viser ansvarlighed overfor hinanden

 

Tradition og fornyelse

Fordi:

  • skolen skal være et fast holdepunkt forankret i det lokale med en åbenhed udadtil
  • skolen skal være det fundament, der giver plads til udfordringer og nytænkning
  • traditioner skaber samhørighed og fælles identitet med udgangspunkt i en fælles kulturarv
  • en udviklingsorienteret skole er attraktiv for et engageret personale

 

Vi sikrer traditioner ved:

  • at afholde fælles emneuger
  • at have fælles morgensamlinger
  • at afholde juleafslutninger i de lokale kirker
  • at have julekalender
  • at holde skolefest
  • at holde fastelavn
  • at have motionsdag i forbindelse med efterårsferien
  • at afholde elevkoncert – herunder fællessang
  • at prioritere hytte og lejrture
  • at venskabsklasserne mødes og samarbejder på et regelmæssigt niveau

 

Vi sikrer fornyelsen ved:

  • at uddanne lærere, pædagoger og øvrigt personale løbende
  • at indkøbe nyt og tidssvarende udstyr
  • at være åben overfor nye pædagogiske strømninger og evt. tilmelde os udviklingsprojekter
  • at integrere IT i alle skolens fag til at understøtte elevernes læring
  • at arbejde med ajourføring af holddeling og årgangsundervisning
  • at have et fortsat fokus på sundhed og kost
  • et tæt samarbejde mellem skole og SFO
  • at arbejde med inkluderende læringsmiljøer