Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Overgang mellem hjem, dagtilbud og skole

Overgang mellem hjem, dagtilbud og skole

Børns læring påvirkes af de fællesskaber og sammenhænge, de indgår i. Samtidig er det vigtigt for børns udvikling, at de oplever sammenhæng mellem hjem, dagtilbud og skole. Børnene skal hjælpes til at tage det, de lærer med sig videre, og de skal opleve, at de kan bruge det, de har lært i forskellige sammenhænge. 

Forældrene er den vigtigste ressource i børnenes liv. De spiller også en vigtig rolle i forhold til at sikre gode overgange – blandt andet ved at hjælpe til det gode samarbejde og sørge for, at relevante informationer deles med de fagprofessionelle. Forældre, sundhedsplejen, dagplejere, pædagoger og lærere samarbejder om at skabe gode overgange for alle børn. Gode overgange kan være forskellige fra barn til barn. De gode overgange afhænger ikke kun af barnet, men også af det fællesskab der er omkring barnet. 

For at sikre det enkelte barns læring, trivsel og sundhed tages der udgangspunkt i barnets behov i arbejdet med overgange. Der er faste aftaler for samarbejdet om overgangen mellem sundhedsplejen, dagplejen, dagtilbud og tidlig SFO/ skole. Der er en tæt sammenhæng mellem det, der arbejdes med i dagtilbuddene, og det der arbejdes med i tidlig SFO og 0. klasse.  

I Syddjurs Kommune er der en række projekter, der hjælper til at skabe de gode overgange mellem sundhedsplejen, dagtilbuddet og skolen.  

Klar til læring 

På tværs af dagtilbud og skole arbejdes der med Klar til læring for børn og unge mellem 0-16 år. Klar til læring omfatter arbejdet med seks kompetencer, som er automatisering, behovsudsættelse, gode omgangsformer, nysgerrighed, robusthed og vedholdenhed. Det fælles fokus på disse seks kompetencer hjælper til at skabe gode overgange for børnene. Læse mere på hjemmesiden. 

Sprog og sprogvurdering 

For at kunne forstå og kommunikere med sin omverden er sproget afgørende for et barns udvikling. Fra barnet starter i dagtilbud og skole arbejdes der med børnegruppens sprogudvikling i dagligdagens forskellige aktiviteter.  

Der gennemføres sprogvurdering af alle børn ved 3-års alderen og i kommunale tilbud ved 5-års alderen. Samtidig laves der en obligatorisk sprogvurdering af alle børn i 0. kl. Et redskab til arbejdet med sprog er for eksempel Syddjurs Sprogkanonen. 

Sprogkanonen er et redskab til anvendelse i den pædagogiske praksis med konkrete forslag til lege, sange og historier, der arbejdes med i både dagtilbud og SFO/skole. Målet er at skabe genkendelighed for børnene i overgangene. Som forælder kan man også synge de sange og læse de bøger, som indgår i sprogkanonen. Læs mere om sprogvurdering og Syddjurs Sprogkanon andet sted på hjemmesiden.  

Tidlig Opsporing og Indsats 

Der gennemføres to gange årligt systematiske trivselsvurderinger af samtlige børn i dagtilbud med værktøjet Tidlig Opsporing og Indsats (TOPI). Det sikrer en målrettet og forebyggende indsats i dagtilbuddene. Disse trivselsvurderinger indgår sammen med sprogvurderingen i overleveringen fra dagtilbud til skole.  

Dokumenter

Overgange 0-6 år grafisk.pdf

Shape Created with Sketch.