Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mobilfri skoletid

Mobilfri skoletid

På Ådalens Skole har vi indført mobilfri skoletid. Årsagen er, at vi ønsker at fastholde fokus på læring og trivsel og få skabt øget bevidsthed blandt eleverne om, hvordan mobiltelefoner og sociale medier påvirker os, hvordan de kan både udvide og forstyrre muligheden for læring, og hvordan vi kan omgås hinanden på ordentlige og hensigtsmæssige måder i både det fysiske og det digitale liv. 

Målene med den mobilfri skoletid er:

  • at styrke fokus på læring og fagligt udbytte i skoletiden og mindske forstyrrelser.

  • at understøtte gode fællesskaber for alle elever og skabe rum for andre typer af fællesskaber end de digitale.

  • at få givet eleverne oplevelsen af ikke at skulle være online hele tiden og skabe et frirum fra det pres, der kan ligge i at være online i stort omfang.

  • At skabe øget fokus på digital dannelse

Mobilfri skoletid betyder:

  • Eleverne skal, når de ankommer til skolen, aflevere deres mobiltelefoner i slukket tilstand i deres klasses kasse. Mobiltelefonerne udleveres igen ved skoledagens afslutning, eller når børnene skal hjem fra SFO. Kasserne med mobiltelefoner låses inde indtil skoledagen er slut.

  • Er I eller eleverne ikke trygge ved at lade mobiltelefonerne være inddraget på denne måde, står det jer frit for at lade mobiltelefonerne blive hjemme.

  • Får I eller eleverne brug for at komme i kontakt med hinanden undervejs i skoledagen, kan I altid kontakte skolens kontor eller SFO. Aula er også en mulighed for kontakt gennem personalet, men det vil være sjældent, at personalet har tid til at tjekke Aula i løbet af undervisningstiden.

  • Oplever vi, at eleverne ikke overholder retningslinjerne, vil de komme til samtale med ledelsen, og mobiltelefonerne kan i stedet afhentes af elevens forældre på skolens kontor. 

Det vil ikke være lærerne, der tager samtalerne med eleverne, da det vil tage tid fra undervisningen. Vores håb er, at alle overholder disse regler, så vi ikke skal ud i samtaler og at skulle inddrage jer forældre.

Digital understøttelse af elevernes læring er et lovkrav. Vores erfaring er, at digitale medier og enheder er med til at udvide elevernes læringsmuligheder og lærernes muligheder for at differentiere og tilrettelægge undervisningen på motiverende måder for eleverne. Vi er glade for at have gode rammer for dette i Syddjurs Kommune med iPads og Chromebooks til vores elever. 

Men der er også faldgruber og uhensigtsmæssige sider ved de digitale medier. Vi vil allerhelst fokusere på de gode sider af de digitale muligheder i både skoletiden og fritiden, men vi skal også hjælpe eleverne til at kunne håndtere de mindre hensigtsmæssige sider. Det handler om digital dannelse, og det er vores – og forældrenes – opgave, at klæde eleverne på til at begå sig i en verden, hvor det digitale spiller en stadigt større rolle.