Skolestyrken på Ådalens Skole

På Ådalens Skole arbejder vi for at skabe trygge fællesskaber for alle vores elever. Fællesskaberne skal være præget af respekt, empati, tryghed og tolerance.

For at styrke vores arbejde med at skabe trygge og gode fællesskaber, er vi sammen med de øvrige folkeskoler i Syddjurs Kommune gået ind i arbejdet med Skolestyrken.

Skolestyrken har til formål at skabe trygge fællesskaber ved at sætte fokus på:

• Trivselsfremme

• Forebyggelse af mobning

• Håndtering af mobning

Skolestyrken er sat i verden af Børns Vilkår, Red Barnet og Maryfonden. Skolestyrken står dermed på et solidt grundlag, der tager afsæt i den nyeste viden om, hvad der kendetegner trygge fællesskaber, hvordan mobningens mekanismer fungerer, og hvordan vi kan arbejde med at forebygge og håndtere mobning. Desuden forholder Skolestyrken sig til den gældende lovgivning på området.

Mobning kan være en del af alle menneskelige fællesskaber. Det opstår, når fællesskaber bliver utrygge og en eller flere bliver bekymrede for at blive udstødt af fællesskabet. For os handler det derfor om at arbejde frem mod, at fællesskaberne er præget af tryghed og med plads til forskellighed, så der ikke er nogen, der oplever sig på kanten af fællesskabet. Resultatet af utrygge fællesskaber kan være mobning eller lignende udstødelseshandlinger, som man griber til for selv at undgå at blive udstødt. Der er altså ikke tale om ”onde” børn eller voksne, men om mennesker i en sårbar position, der kæmper for at finde eller fastholde sin plads i fællesskabet. At skabe trygge fællesskaber sker i et aktivt samarbejde med elever og forældre.

Vi arbejder ud fra Skolestyrkens tilgang og materialer, og vi ved derfor, hvordan vi skal håndtere det, når mobning opstår.