Ny elev på Ådalens Skole

Skolestartere
Vores mangeårige samarbejde med børnehuset omkring en god skolestart gør, at vi får skabt en god, tryg og genkendelig overgang for både børn og forældre. Vi tilstræber, at medarbejdere fra børnehuset følger med børnene i tidlig SFO (fra april) og nogle gange videre ind i 0. klasse.

Inden skolestart
Allerede inden tidlig SFO vil børnene flere gange besøge skolen og få besøg af den eller de medarbejdere, der skal være sammen med børnene i tidlig SFO og 0. klasse. Samtidig tilknytter vi vores 4. årgang som venskabsklasse til de nye skolestartere, så der også bliver gode og trygge relationer til nogle ældre elever. Venskabsklasser hjælper hinanden ved samlinger, hvor de sidder sammen, de samarbejder om det faglige og støtter i det hele taget hinanden. Det skaber tryghed og gør det mere overskueligt med mange nye ansigter.

Vi inviterer til fælles forældremøde i børnehuset allerede året inden skolestart og følger op med forældremøder om tidlig SFO og overgangen til skolen i løbet af vinteren og foråret inden skolestart. Dette gør vi for at give jer den nødvendige information og for at starte samarbejdet godt op og styrke fællesskabet omkring børnegruppen. Vi ved nemlig, at jo stærkere fællesskab, I som forældre har, jo bedre kommer børnegruppen til at fungere sammen. Dette er noget af det, vi sætter på dagsordenen til de første møder, vi har sammen og som vi inddrager jer i årene fremover. Det er noget af det, vi forventer, at I deltager i.

Efter skolestart
Vi vil give jer de nødvendige informationer om dagligdagen og dit barns trivsel og læring. Og hvis I ikke oplever det som tilstrækkeligt, vil vi gerne høre fra jer.

Vi tilknytter en kontaktperson til jeres barn, som vil stå for den primære kontakt til jer. Vi forventer at høre fra jer, hvis der er noget, der giver anledning til forundring eller bekymring i dagligdagen. Og det kan I også forvente fra vores side, hvis vi oplever noget, der kalder på samarbejde og dialog. Det er bedre, at vi tidligt indgår i dialog om tingene, end at de når at vokse sig store. Henvend jer altid først til barnets kontaktperson.

Vi forventer også, at I sørger for at jeres barn er veludhvilet og har den nødvendige forplejning til at klare en hel skoledag (og tiden i SFO). Og så forventer vi, at I viser interesse i og bakker op om skolearbejdet, læsning og eventuelle lektier og hjemmeopgaver. Men vi forventer ikke, at I sidder lang tid med jeres barn om lektier derhjemme. Det er bedre at gøre det til en hyggestund og som en mulighed for at få indsigt i jeres barns udvikling og læring, end at det bliver en anledning til konflikter.

Ved skoleskift
Inden dit barn eller unge menneske starter på Ådalens Skole, inviterer vi altid til en samtale og en rundvisning, så vi får givet jer det bedste grundlag for at vurdere, om Ådalens Skole er det rette skoletilbud for jer. Og vi er altid åbne over for yderligere dialog omkring de forhold, som I er optagede af. Gensidig åbenhed, information og dialog er forudsætningen for en god start.

Vi forsøger at danne os et godt billede af dit barns forudsætninger og behov, så vi kan tage bedst muligt hånd om læringen og trivslen fra starten. Vi aftaler som regel også, hvordan en god overgang vil være, og typisk aftaler vi et besøg i undervisningen inden starten, så der allerede er relationer og kendskab til dagligdagen inden den rigtige start.

Når vi modtager en ny elev, sørger vi for, at der bliver tilknyttet elever med særligt ansvar for at sikre en god start på skolen. De tager sig af mange af de praktiske ting og sørger for, at man ikke overlades til sig selv, men inddrages i samværet i pauserne. Lærerne og pædagogerne har selvfølgelig en særlig opmærksomhed på nye elever, og følger altid op med kontakt til forældrene, så vi sikrer det bedste grundlag for en god start og så vi får taget hånd om de ting, der måtte opstå ved starten.