Mobilfri skoletid

På Ådalens Skole har vi indført mobilfri skoletid. Årsagen er, at vi ønsker at fastholde fokus på læring og trivsel og få skabt øget bevidsthed blandt eleverne om, hvordan mobiltelefoner og sociale medier påvirker os, hvordan de kan både udvide og forstyrre muligheden for læring, og hvordan vi kan omgås hinanden på ordentlige og hensigtsmæssige måder i både det fysiske og det digitale liv.

Målene med den mobilfri skoletid er:

• at styrke fokus på læring og fagligt udbytte i skoletiden og mindske forstyrrelser.

• at understøtte gode fællesskaber for alle elever og skabe rum for andre typer af fællesskaber end de digitale.

• at få givet eleverne oplevelsen af ikke at skulle være online hele tiden og skabe et frirum fra det pres, der kan ligge i at være online i stort omfang.

• At skabe øget fokus på digital dannelse

Digital understøttelse af elevernes læring er et lovkrav. Vores erfaring er, at digitale medier og enheder er med til at udvide elevernes læringsmuligheder og lærernes muligheder for at differentiere og tilrettelægge undervisningen på motiverende måder for eleverne. Vi er glade for at have gode rammer for dette i Syddjurs Kommune med iPads og Chromebooks til alle vores elever. Men der er også faldgruber og uhensigtsmæssige sider ved de digitale medier. Vi vil allerhelst fokusere på de gode sider af de digitale muligheder i både skoletiden og fritiden, men vi skal også hjælpe eleverne til at kunne håndtere de mindre hensigtsmæssige sider. Det handler om digital dannelse, og det er vores – og forældrenes – opgave, at klæde eleverne på til at begå sig i en verden, hvor det digitale spiller en stadigt større rolle.